FABRIC

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COOVAの織物設計

様々な地域で長く使われてきた布には、共通した心地よさがあると感じる。
COOVAはそこから発想を得て新しい解釈でイメージし、
使う人とともに成長し続けられるような布になることを目指している。

例えば音楽のような、なくても困らないけど
そこにあることで暮しや人生を豊かにしてくれる、そういう存在の布。
使う人それぞれが布のなかに物語を発見できるような、自由さのある布を提案したい。

COOVAにとっての織物設計とは、
・素材選び(イメージにふさわしい手ざわりの糸、太さ、経[タテ]や緯[ヨコ]の色)
・織りかた(糸が打ち込まれる密度や、経糸がどんな上がり方をして、どの緯糸が入るのか)
・生産方法(産地や工場、スケジュール、どのくらい作るか)
という主な3つの要素がある。
これらを行き来しながら考えることが主な流れになっている。

設計を進める際には、Excelソフトを使う。
織物は合理的な要素で成り立っているから、
布を考える際には足す・引く・掛ける・割るといったたくさんの計算が行われる。
そういう数学的な面にExcelはとても合っている。
けれどもCOOVAがこれを使って設計をするもうひとつの理由は、
ともに製作する人たちにその全体像を伝え、共有したいからでもある。
また、そうすることで得られる、開かれたものづくりに可能性を感じているから。
それは、COOVAが個人的な創作と工業的な大量生産のあいだにあるものづくりに
可能性を感じている理由にもつながっている。
数学的で合理的な世界と、有機的で情緒的な世界を調整するのが
COOVAの役割なのかもしれない。

Excelで書き上げた設計図を介して、布づくりに関わってくれる人たちの仕事が始まる。
糸を撚る人、染める人、使い込まれた織機、その間をくるくると移動する人たち。
こうした実直な現場から、使う人の五感を心地よく刺激する、なんとも有機的な布が生み出される。
こうしてできた布は、使う人がいる場所にたどり着き
実際に使われることで「生地」から進化して、
くらしとともにある布「ファブリック」になれると思っている。


The textile design of COOVA

Fabric that has long been used in various regions shares a common comfortable quality. COOVA draws inspiration from that and re-imagines this fabric in our aim to create a new fabric that can continue to evolve with the people who use it.

We hope to create a fabric that is just like music in the sense that one may feel lost without it, but in its presence, the user's life will be greatly enriched. We would like to offer fabric that allows for every single person using it to freely discover his or her own unique story within it.

The textile design of COOVA entails 3 major elements:
・Material selection (yarn with the right texture, thickness, and colors that are perfect for what we have in mind)
・Weaving method (the density of individual threads, the spun design of the warp threads, the positions where weft threads are inserted, etc.)
・Production method (production area and workshop, schedule, and volume)
The actual process involves going back and forth between these steps to achieve products of the best quality. We use Excel spreadsheets in our design phase.

As textile production revolves around rational elements, many arithmetic calculations are involved in thinking about fabric. These arithmetics are easily handled using an Excel spreadsheet. However, another reason why COOVA uses Excel in its design phase is because we would like to share the entirety of what we have in mind with the people who are involved in its production. We feel that in doing this, a transparent production process can be achieved. This is also the reason why we feel that it is possible to achieve a means of production for COOVA that is a combination of individual artisanship and mass production on an industrial scale.

We hope that COOVA can play a crucial role in bringing together the rational world of arithmetics and the organic world of feelings and emotions. The people involved in production will begin their work based on the designs we have created in Excel. These are the very people who twist the yarn, dye the fabric, use the weaving machines, and everyone else who has a hand in the process. This is the authentic site from which fabric that offers users a wonderful sensory experience begins to take shape organically. The final product created through this process will make its way to many people, and through repeated use, it will finally evolve from simply being a piece of "cloth" to become a "fabric" that will always live alongside them.